De belangrijkste Belgische havens zijn Antwerpen, Zeebrugge, Gent, Oostende, Brussel en Luik. Enkele havens zijn belangrijke knooppunten voor wereldwijd vrachtvervoer. De haven van Antwerpen is de tweede grootste zeehaven van Europa. Door haar ligging tussen Amerika, Azië en Afrika verzekert Antwerpen korte transittijden naar alle grote wereldbestemmingen. In 2014 deden zo’n 14 000 zee- en circa 57 000 binnenschepen de haven van Antwerpen aan en had de haven van Antwerpen een overslag van ruim 199 miljoen ton goederen. In hetzelfde jaar werden 8,98 miljoen containers (van gemiddeld 38,5 kubieke meter) overgeslagen. De haven heeft de ambitie om te groeien tot een jaarlijkse goederenoverslag van 300 miljoen ton.
Het uitgebreid binnenlands waterwegennet (1 532 km) verbindt de grote Belgische zeehavens met de Europese binnenwateren. De hoofdrivieren Schelde en Maas en de aansluitende zijrivieren en kanalen bereiken ook zowat alle uithoeken van het land. Het fijnmazige net, het tweede grootste van Europa, biedt uitstekende mogelijkheden voor een volwaardig en milieubewust transportverkeer en helpt de kosten laag te houden.
De Belgische transport- en logistieke sector telde in 2014 zo’n 87.300 werknemers (binnenscheepvaart en transport via weg en spoor inclusief). Hij genereert zo’n 5% van het bruto binnenlands product (bbp). Binnen deze sector neemt de binnenscheepvaart 12,50% van het goederenvervoer in ons land voor haar rekening (naast het wegtransport 77,25% en het spoor 10,25%). Bij onveranderde omstandigheden wordt tegen 2030 een groei van het transport verwacht van 68% (via binnenscheepvaart en inclusief via de weg en het spoor).