Meubelindustrie
In de Belgische meubelindustrie zijn het zoals vanouds de zelfstandigen die de industrie domineren en het vakmanschap beheersen. Vaak gaat het in deze sector dan ook om familiebedrijven die van vader op zoon worden overgedragen. De industrie wordt gekenmerkt door een positieve flow. In 2016 groeide de omzet van de sector 3,2 procent tegenover het jaar voordien en was zij goed voor 1.261,7 miljoen euro. Ook de bezettingsgraad van de productiecapaciteit kent de laatste jaren een gezonde groei. Zo ligt zij reeds 10 kwartalen op rij boven de 75 procent en vijf opeenvolgende kwartalen zelfs boven de 80 procent.
Ook bij de export- en importcijfers van deze sector valt er een verdere stijging te noteren. De export van de Belgische meubelindustrie kende een bescheiden, doch positieve toename van 1,8 procent. Binnen de EU stijgt dat exportcijfer zelfs tot 3,7 procent, met een lichte toename naar Frankrijk (+1,5 procent), Nederland (+3,4 procent) en Duitsland (3,7 procent). Dat zijn meteen ook de 3 exportmarkten bij uitstek voor België. De invoerzijde kende een lichte stijging van 0,9 procent. De invoer vanuit de EU-landen groeide tot 2,4 procent.
Een belangrijke innovatie binnen deze sector is de positieve evolutie richting e-commerce. Online aanwezigheid en verkopen wordt steeds vaker vernoemd als een must voor wie succesvol wil zijn als meubelretailer. Uit een onderzoek van internetgigant Google naar de invloed van online browsing bij een aankoop bleek dat maar liefst 13 procent van hun ondervraagden een product online leerden kennen en dat zelfs 30 procent het product online had aangekocht. Nog belangrijker is de vaststelling dat meer dan de helft van de klanten online onderzoek gedaan hadden naar producten. Daarom wordt het als meubelzaak steeds belangrijker om in een vroeg stadium van het aankoopprocees offline én online aanwezig te zijn.
Een tweede belangrijke innovatie is de inzet op sociale media. Hoewel fysieke mond-aan-mond reclame nog steeds een primordiale voorwaarde is voor succes in deze sector (70 procent), zijn sociale netwerken met 10% toch ook een belangrijk deel geworden van de industrie.