De modesector in Vlaanderen is een fenomeen met internationale faam. De Vlaamse modesector bestaat, rekening houdend met de segmentatie van de internationale mode-industrie grosso modo uit volgende deelsegmenten: onafhankelijke ontwerpers (Independent Designer Labels), luxemode van concerns (Luxury Brands and Groups), Middensegment (Higher Streetwear) en Kledingketens (Fashion Retail Chains). De segmenten mogen echter niet al te rigide geïnterpreteerd worden, omdat de modesector onder druk van internationale bewegingen een snel evoluerend landschap kent en er bovendien grijze zones tussen de segmenten bestaan.
Door de globalisering werd ook de Vlaamse modesector steeds internationaler. Maar mede daardoor is de Vlaamse mediamarkt zich steeds meer gaan profileren op basis van specialiteit, creativiteit en innovatie. De modesector is een uiterst dynamische sector. Het proces van ontwerp van een collectie tot de verkoop vereist een intense samenwerking tussen de verschillende spelers in de keten. Doordat het Vlaamse modeproduct gegroeid is vanuit de eigen culturele bodem en daardoor een eigenwijs en toch kwalitatief hoogstaand karakter heeft, kan ze zich vooralsnog in een internationaal netwerk handhaven.
Creativiteit en symbolische meerwaarde zijn in de modesector onderhevig aan sociale evoluties en zijn daardoor constant aan vernieuwing onderworpen. Het ritme van die veranderingen in het veld van de mode is op lange termijn immers aangegeven door het succes van verschillende generaties van ontwerpers of van de opkomst van grote labels. Op kortere termijn speelt het feit dat elk seizoen een nieuwe collectie wordt afgeleverd die vernieuwend moet zijn en waarvan het succes dus afhankelijk is van het symbolisch kapitaal.